Backstage

Nederlandse agent Il Centimetro

Schutrups is agent voor Nederland geworden van het Italiaanse merk Il Centimetro, bekend van de leren armbandjes. Vanaf volgend jaar zijn ook de schoenen te koop en Lisa Schutrups gaat die vanuit Exloo ‘groot maken’ in het hele land.

“Wij hebben de armbandjes van Il Centimetro al een paar jaar in de collectie”, zegt Lisa. “Op een beurs kwamen we in contact met de eigenaren en toen bleek dat ze een agent voor Nederland zochten als hun schoenen op de markt zouden komen.”

Er volgde een bezoek aan de fabriek in Italië en de Schutrupjes waren overtuigd: doen. “Alles wordt in Italië zelf gemaakt en de drie eigenaren controleren hoogstpersoonlijk elke doos voor-ie de deur uit gaat. Heel perfectionistisch. Alles moet kloppen. Dat is de mentaliteit die ons aanspreekt.”
In Italië zijn de schoenen van Il Centimetro inmiddels te koop. In Nederland komen ze komend voorjaar op de markt. Te beginnen uiteraard in Exloo, waar ze stiekem al wel te zien zijn. Lisa: “Wat grappig is: je hebt al een tijdje schoenen met bijpassende riemen. Straks kunnen we ook schoenen met bijpassende armbandjes aanbieden. En te zijner tijd gaan we ook een aparte webshop maken voor Il Centimetro.”


Nieuwe freesmachine is sneller en beter

In de werkplaats van de Voetzorg van Schutrups ging onlangs, bij wijze van spreken, de vlag uit toen de freesmachine werd vervangen waarmee de zolen worden gemaakt.
“De oude frees hebben we zeven jaar gehad en die was simpelweg aan vervanging toe”, zegt Jan Schutrups. “De nieuwe machine komt net als de oude van het Nederlandse bedrijf Ortho Dutch. Er rolt uiteindelijk hetzelfde zooltje uit als uit de oude, maar alles is net even beter. Sneller, nauwkeuriger en zonder storingen.”
Als de groei van Schutrups doorzet, is de kans groot dat er binnen afzienbare tijd een tweede freesmachine wordt aangeschaft. “Het zijn forse investeringen, maar de kwaliteit van de zolen gaat boven alles.”


Wandelvoetendag: kruisbestuiving

De samenwerking tussen ‘voor’ (de winkel) en ‘achter’ (de Voetzorg) wordt bij Schutrups steeds intensiever. Volgend project: de wandelvoetendag.
“Mijn vader en moeder zijn ooit begonnen met de kindervoetendag”, legt Jan Schutrups uit. “Podologen in de winkel die keken naar eventuele problemen en klachten, dat was een unicum. Dat gaan we nu met wandelschoenen ook doen. Kennis delen met de klanten. Leer je voet kennen, leer te kijken naar hoe je loopt, kies de wandelschoen die bij je past. Zeg maar: de omgekeerde volgorde in vergelijking met de meeste schoenen- en sportzaken. Als specialisten van de schoenenmerken, onze wandelschoen-expert én de podologen samen komen, ontstaat er een unieke kruisbestuiving.”


Nieuwe events

Schutrups organiseert inmiddels zo veel events, dat het allemaal niet meer te behappen is tussen alle normale werkzaamheden door. De vrouw achter veel van de nieuwe events is Evelyn Steenbergen.
De Midwinterwandeling op 21 december was bij het ter perse gaan van dit magazine haar voorlopig laatste project.
Tussen 17.00 en 18.00 uur kunnen deelnemers dan bij de winkel starten voor een wandeling van vijf kilometer in het bos, langs een pad dat verlicht wordt door honderden waxinelichtjes. Onderweg worden de wandelaars geconfronteerd met het ‘Scrooge’-verhaal, dat is geschreven door Ad de Boer van de musicalgroep Odoorn.