Column Jan Schutrups

Continu bezig met verbetering

Het is elk halfjaar weer een mooi moment als ons nieuwe magazine naar de drukker gaat. Maar ook spannend. Wij hebben er dan enkele weken op zitten, waarin door een heel team keihard is gewerkt om u een informatief en inspirerend blad te kunnen aanbieden. En we leggen de lat daarbij hoog; we willen eigenlijk elke uitgave beter maken dan de vorige.
Ik weet dat de mensen in de winkel, de Voetzorg en op de afdelingen achter de schermen soms gek van me worden, maar continu bezig zijn met verbetering is voor mij net zoiets als ademhalen. Zo heb ik het van mijn vader Jaap en moeder Stien geleerd en zo probeer ik het ook op mijn dochters Lisa en Roos over te brengen.
Die scherpte leidt er toe dat het bij ons bedrijf nog altijd goed gaat. Over het geheel genomen heeft de kleding- en schoenenbranche het heel moeilijk, maar bij ons zit er ook nu weer een stijgende lijn in. De verklaring daarvoor is dat we in de winkel focussen op de grote en kwalitatief goede merken, waarvan we een steeds breder assortiment aanbieden. Als ik als voorbeeld de wandelschoenen neem, dan zijn er eigenlijk geen maten die we niet aanbieden, zowel in de lengte als in de breedte. Ik durf wel te zeggen: als wij een maat niet hebben, bestaat-ie niet. Dat vereist natuurlijk een investering in de voorraad, maar ik vind dat wij dat aan onze klanten verplicht zijn.

Door de Academy kunnen wij de klanten nog beter adviseren

Ook in advisering zal Schutrups zich altijd blijven onderscheiden. Doordat we zelf de Schutrups Academy zijn gestart, hebben we vijf extra podologen kunnen opleiden. Die werken een deel van hun werkweek in de Voetzorg, maar ook een deel in de winkel. De kennis van voeten is daardoor op de winkelvloer in één klap gigantisch gegroeid.
Ondertussen gaan we ook werken aan het ‘voetbewustzijn’ van onze klanten. Net als de kindervoetendag die we al decennia hebben, gaan we een wandelvoetendag houden. Dan willen we mensen met onze ogen naar hun voeten leren kijken. Dat doen ze nu zelden, waardoor ze soms kiezen voor schoenen die weliswaar prachtig zijn, maar die niet bij hun voeten passen. Qua kwaliteit doen de merken sowieso niets voor elkaar onder, maar dat ze bij je voeten passen is essentieel.

Ondertussen geniet ik heel erg van de ontwikkeling die mijn dochters doormaken. Dat helpt ook mee om ons bedrijf klaar te maken voor de toekomst. We gaan het pand anders inrichten voor de Voetzorg, die dringend behoefte heeft aan meer behandelkamers, en de Academy, die een eigen studieruimte krijgt. Door de extra behandelkamers hoeven wij cliënten met voetproblemen nooit teleur te stellen. En door de Academy zorgen we zelf voor de aanwas van nieuwe podologen, die helemaal zijn opgeleid in de methode waarmee mijn vader vele, vele jaren geleden begonnen is.
Zelf ben ik intussen bezig met weer een nieuwe stap, de sensortechnologie. We werken aan een innovatieprogramma waarbij metingen in de zool leiden tot adviezen. Vergelijk het maar met de technologie in moderne auto’s. Die technologie levert bij de Voetzorg de informatie waarmee de cliënt met voet- of houdingproblemen nóg beter geholpen kan worden.
Maar dat is toekomstmuziek. Eerst maar eens genieten van het nu.

Ik hoop dat ons magazine interessant voor u is én u inspireert tot een bezoek aan onze winkel in Exloo. U weet: de koffie staat niet klaar, maar wordt vers gezet!