Wat twee jaar geleden héél klein begon, in inmiddels een serieus verhaal geworden: de eigen schoenencollectie van Schutrups, ontworpen door Lisa en Roos. Dit voorjaar wordt de vierde collectie gepresenteerd.

 

Ondernemerschap, creativiteit én energie kan in je genen zitten. Een duidelijk bewijs voor deze stelling zie je in Lisa en Roos Schutrups. Ze volgen een hbo-studie, werken fulltime in het familiebedrijf, worden langzaam klaargestoomd voor de opvolging van vader Jan en vinden dan ook nog tijd en energie voor het steeds verder uitbouwen van hun eigen schoenencollectie.

Als de voorjaarscollectie straks in de winkel staat uitgestald, hebben klanten de keuze uit maar liefst dertien verschillende schoenen én een laarsje. En dat terwijl het nog geen twee jaar geleden met vier verschillende schoenen begon. De vraag is dan ook: waar houdt het op? Het antwoord luidt: daar hebben ze nog geen idee van. Wat wel zeker is: Lisa en Roos willen bij elke nieuwe collectie niet alleen ‘meer’, maar ook ‘beter’. Roos: “We hebben in het ontwerpproces een slag gemaakt. Eerst maakten we de ontwerpen met behulp van staaltjes leer. Nu doen we dat op de computer. We hebben zo een beter beeld van hoe de schoenen uiteindelijk gaan worden.”

“De schoenen waar wij zelf op lopen worden het best verkocht”

Lisa: “Als we materialen als suède, glad leer en geprint leer gebruiken, zien we nu veel beter wat wel en niet mooi is. En daarbij hebben we de ‘branding’, die duidelijk maakt dat het een eigen collectie is, verder verbeterd. Op de tong en in de binnenkant van alle schoenen en bij sommige modellen op de zool komt ons logo. Niet alleen de ster, maar het hele logo. En verder hebben we de accenten als de stiknaad en de goudkleurige details bij de damessneakers die de collectie heel herkenbaar maken. De ‘branding’ is super professioneel.”

 

Zeer tevreden

Over de verkoop van de vorige collectie zijn de Schutrups-zussen zeer tevreden. “In de winter lopen sneakers minder goed”, zegt Roos. “Maar de collectie is goed verkocht. Wat opviel, was dat de schoenen met witte zolen enthousiaster werden ontvangen dan die met donkere zolen. En nu het voorjaar er aankomt, zal dat niet anders zijn. Dus we verwachten er veel van.” “De modellen waar wij zelf het meest in geloofden, zijn bijna allemaal uitverkocht”, vult Lisa aan. “Sowieso worden de schoenen waar wij zelf op lopen in de winkel altijd het best verkocht. Omdat de klanten ze zien, maar ook omdat wij er zelf natuurlijk erg enthousiast over zijn. Bij mij waren dat de gouden sneakers en bij Roos de cognac-kleurige met python-print. Komend seizoen zijn de rode met contrastkleur mijn favoriet en die met croco-print die van Roos.”

Jonger publiek

Vooral bij de mannensneakers verwachten de dames dat ze ook jongere mannen weten te overtuigen. Roos: “De vorige mannenlijn in groen en zwart op een dunnere zool, sprak toch een iets oudere doelgroep aan. De nieuwe lijn, met bijvoorbeeld de zwart met rode sneakers, gaat ook een jonger publiek aanspreken.”

De nieuwe collectie omvat dertien verschillende schoenmodellen en één laarsje. Het grote voordeel van zo’n eigen collectie is de exclusiviteit. Lisa: “We laten per model maximaal vijftien tot twintig paar maken. En op is op. Ze worden speciaal voor ons gemaakt. Dus dat betekent dat iedereen die schoenen uit onze eigen collectie draagt, tamelijk exclusieve schoenen heeft. Er lopen, in heel de wereld, maximaal negentien andere mensen op.”