De ideeënstroom van Jan Schutrups houdt nooit op. Maar hij mag zich ook graag laten inspireren door anderen. In Marokko, in Hamburg, maar ook in Assen. Door Kor IJszenga, in het laatste geval.

Kor IJszenga, de directeur/eigenaar van uitgeverij Koninklijke Van Gorcum in Assen, besloot eind vorig jaar het eens helemaal anders te doen met de ‘kerstpakketten’. Alle medewerkers van zijn bedrijf moesten zich op 11 november melden bij Schutrups in Exloo, waar ze na de koffie met gebak een rondleiding door het bedrijf kregen. Vervolgens mochten ze allemaal, als blijk van waardering voor hun inzet, een paar schoenen uitkiezen.

“Toen Kor hier kwam, keek ik wel een beetje raar op”, zegt Jan Schutrups. “Wij hebben in de loop der jaren best weleens rare verzoeken gehad. Maar nooit eerder kwam er een werkgever over de vloer die vroeg of we al zijn werknemers een paar schoenen wilden aanmeten. Hij wilde zijn mensen niet het traditionele kerstpakket geven, maar iets heel anders. Dus we ontvingen in november zijn mensen, hielden een lezing en eindigden met het kiezen en passen van de schoenen. Ik vond dat zo’n geweldig idee van Kor, dat ik dacht: daar moeten we wat mee doen.” Inmiddels staat er een heel concept. Bedrijven die hun medewerkers met Kerstmis, of een ander moment van het jaar, willen verrassen met een paar schoenen, stellen samen met Jan, Lisa of Roos Schutrups een programma samen.

Dat kan bestaan uit een ontbijtbuffet, lezing en rondleiding, maar ook uit een borrel met lezing en rondleiding of een lunch met lezing en rondleiding. De selectie van de schoenen wordt dan geheel volgens de Schutrups-traditie voorafgegaan door een voetmeting, die veel meer behelst dan alleen het meten van de lengte van de voet. “We maken een programma op maat”, zegt Jan. “En het maakt ons ook niet uit hoe groot een bedrijf is.”

“Geweldig dat een andere ondernemer je zo inspireert tot een nieuw concept”

Over de financiële kant worden tevoren afspraken gemaakt. “De ene werkgever geeft zijn medewerkers de vrije keus en betaalt alles, de ander stelt een limiet en dan moeten de medewerkers het verschil bijbetalen als ze duurdere schoenen kiezen. Dat is helemaal aan de werkgever.”

 

Niet bedacht

Wat begon met een toevallige vraag van Kor IJszenga van de Koninklijke Van Gorcum uit Assen, leidde inmiddels tot soortgelijke bezoeken van drie andere bedrijven. “Wij hadden het gewoon niet bedacht”, zegt Jan, “maar het is geweldig dat je zo geïnspireerd wordt tot een nieuw concept door een andere ondernemer. En de reacties van de medewerkers die we op bezoek hebben gehad, zijn bijzonder positief. En zeg nou zelf: een paar bijzondere schoenen is toch echt iets anders dan een kerstpakket of een waardebon.”

De bedrijven die tot nu toe op ‘excursie’ kwamen, werden ontvangen in het Schutrups Café. Jan: “Als de voormalige Foot and Soul-lounge straks helemaal af is, gaan we de ontvangsten daar doen. Dat wordt een multifunctionele ruimte, die ook heel geschikt is voor lezingen. Tijdens deze lezingen voor bedrijven vertel ik over de geschiedenis van ons familiebedrijf. Verder gaat het over onze holistische aanpak in de voetzorg en mijn filosofie als ondernemer. Daardoor ontstaan leuke gesprekken en zo kunnen we van elkaar leren en elkaar inspireren.”

Tijdens de rondleiding bleek de Schutrups Voetzorg vaak een eye-opener voor de gasten. Jan: “Als je nooit voetproblemen hebt, heb je geen idee wat daar allemaal gebeurt. Terwijl de voetzorg eigenlijk de ruggengraat van ons bedrijf is. Door alle kennis die we daar hebben, is iedereen, ook in de winkel, in staat om iedereen de beste schoenen te adviseren. Ik ben hartstikke trots op ons hele bedrijf en het is schitterend om dat tijdens ‘kerstpakketten-sessies’ te kunnen delen.”