Het begon een paar jaar geleden voorzichtig met één rekje kleding. Maar inmiddels runnen Ada Goeree en Sabine Kroezen bij Schutrups Exloo een serieuze dameskledingafdeling. En met veel plezier.

 

Waar Ada Goeree bij Schutrups ‘tot het meubilair behoort’, is Sabine Kroezen voor veel klanten nog een relatief nieuw gezicht. “Hier gaan werken was de beste keus die ik ooit heb gemaakt”, zegt zij. “Ik werkte al in een kledingwinkel waar we ook schoenen verkochten, maar daar stond ik vaak alleen. Hier ben ik binnen gekomen in een heel gezellig team.”

Andersom is het team ook blij met de komst van Sabine. Ada: “Het gaat hartstikke goed. We zeggen weleens gekscherend: ‘Sabine moet een tweede Ada worden’. Want als ik over vijf jaar met pensioen moet, moet er wel een goede opvolging zijn. Nou, je ziet meteen dat dat wel goed komt. Sabine heeft er feeling voor.”

De verkoop van kleding is bij Schutrups een specialisme waarmee niet iedereen zich bezighoudt. Ada: “Mode is echt iets anders dan schoenen. Het is veel trendgevoeliger. Bij schoenen is het veel meer op comfort gericht. Bij kleding komen er na een post op Facebook of Instagram over een nieuw 10 Days-product vaak dames meteen naar de winkel. Dat komt doordat wij een heel brede collectie hebben en je het niet op de hoek van iedere straat kunt vinden. Sterker: je ziet het in deze regio verder haast niet – en als je het ziet, is het vaak maar een kleine collectie.”

“Als iemand het aan heeft, zie je: ja, dit klopt”

10 Days is een merk van twee Nederlandse eigenaren, dat ook door veel BN’ers wordt gedragen. Zo loopt een deel van de GTST-cast erin, evenals de presentatrices van VT Wonen-tv. Sabine: “Het is echt een merk voor alle leeftijden. En er is veel te variëren. Want naast de grote voor- en najaarscollectie hebben ze ook elke maand een ander kleur-item om de collectie aan te vullen. En het past allemaal heel mooi bij elkaar. Daarnaast is het draagcomfort geweldig.”

 

Je moet het zien

De dames omschrijven de stijl als ‘sportief’. Je kunt het dragen met pumps én met sneakers. Ada: “Je kunt niet zeggen bij wie het wel en niet past, dat moet je zien. Als iemand het aan heeft, zie je: ja, dit klopt. Neem de yogabroek. Die kun je heel sportief inzetten, met sneakers, maar als je er een lang jurkje overheen draagt en pumps, kun je er zo mee uit eten gaan.”

Eerlijkheid staat bij het adviseren van kleding voorop, benadrukt Sabine. “Ik ben altijd heel eerlijk. Onze klanten moeten mooier worden van onze kleding. Als dat niet het geval is, zeg ik dat eerlijk. Ik kan niet iets verkopen waar ik niet achter sta.”

“Dat waarderen ze ook”, vult Ada aan. “Je wilt niet dat ze met onze kleding op een feestje zijn en de vraag krijgen: ‘Wie heeft jou dát verkocht?’ Het tegenovergestelde wel. Ik had eens een docente die vooral aan jongens lesgaf. Ze zag mijn grijze vest van 10 Days en zei: ‘Dat vind ik wel heel leuk, maar dat zou ik nooit dragen’. Op een gegeven moment stond ze in onze kleding en op veterschoenen in plaats van pumps en ze zei: ‘Ik voel me een heel ander mens’. Dus ik zei: ‘Neem mee en als je man het niks vindt, kom je terug’.

Maanden later was ze er weer. En wat denk je? Niet alleen haar man vond het geweldig, maar haar leerlingen ook. ‘Juf, wat cool!’ Kleding kan een mens echt veranderen.” Sabine: “Kijk, dát is je doel. Mensen gelukkig maken!”