RTV Drenthe

RTV Drenthe geeft wind in de zeilen

Bescheidenheid is een deugd, die je ook in de weg kan zitten. Drenten en Drentse bedrijven hebben daar nog weleens last van. De regionale omroep RTV Drenthe wil dat graag veranderen. “De Drenten mogen best wat meer trots uitstralen”, zegt directeur-hoofdredacteur Dink Binnendijk.

Binnendijk en zijn sales- en marketingmanager George Wesseling hebben zelf niet echt last van die ‘Drentse Ziekte’. Sterker: dat het de regionale omroep voor de wind gaat, willen ze weten ook. “Wij zijn al lang niet meer dat suffe ouderwetse radiostationnetje van weleer”, trapt George Wesseling af. “We zijn tegenwoordig een hypermodern multimediabedrijf. Met de radio, televisie en inmiddels op internet 6,5 miljoen bezoeken per maand. Dat was drie jaar geleden nog twee miljoen. We zitten bovenop het nieuws en brengen het, mede door de moderne technologie, supersnel bij ons publiek.”
“Multimediaal is zo’n modewoord”, zegt Dink Binnendijk. “Het voordeel van nieuwe media is dat je veel meer mogelijkheden hebt om naar een specifiek publiek te gaan. En bij social media kun je ook nog alles meten. Als je dat vergelijkt met de kijk- en luistercijfers van radio en televisie… In Drenthe staan maar veertig kastjes die de televisiecijfers meten. Wij zeggen weleens: ‘Als er drie vaste RTV Drenthe-kijkers met zo’n kastje met vakantie zijn, zijn wij de Sjaak’. Met nieuwe media kunnen we goed meten. En dan zien we dat wij de laatste jaren een veel jonger publiek hebben gekregen. Dan moet je niet meteen denken aan 18-jarigen, maar meer aan mensen vanaf 30, 35 jaar.”

We hebben de laatste jaren een veel jonger publiek gekregen

Een van de succesfactoren voor RTV Drenthe was volgens Binnendijk de komt van de afdeling sales en marketing. “Die hebben we vijf jaar geleden gecreëerd. Dat was nog een hele strijd, want het ging ten koste van twee journalisten. Ik snapte de weerstand wel, maar in deze tijd kun je niet zonder sales en marketing. Want wij zijn dan wel dé regionale omroep in Drenthe, maar als je naar de bushokjes kijkt, dan zie je overal die koppen van de landelijke omroepen. Je kunt wel denken dat je een sterk merk bent, maar dan steek je echt je kop in het zand. Dat heeft George goed opgepakt allemaal.”

Nummer 1

Die, droogjes: “We zien de radiocijfers weer omhoog klimmen. We zijn achter Sky weer de nummer 2 in Drenthe, maar we willen gewoon weer de nummer 1 worden. Dink zegt altijd dat wij op aarde zijn om nieuws als eerste te brengen. Dat is ook zo. Maar je kunt nog zulke mooie radio maken, als je geen prijzen weggeeft, kun je het tegen het geweld van die grote landelijke stations wel vergeten.”

En daar komen bedrijven als Schutrups om de hoek kijken. Want met zogenaamde ‘barterdeals’ kan Wesseling die prijzen regelen zonder de portemonnee te hoeven trekken. En geld is en blijft voor RTV Drenthe een probleem. Méér dan voor omroepen in provincies met veel inwoners. Binnendijk: “Het is bepaald niet een kwestie van achterover leunen en ‘Kom maar op met die subsidie’ roepen. Het probleem is dat er voor regionale omroepen geen basisvoorziening is. Sommige kosten zijn voor ons net zo hoog als voor de collega’s die veel meer geld krijgen. Even als voorbeeld: een cameraman inhuren is hier niet goedkoper dan in Amsterdam. Misschien wel integendeel, want talent is schaarser. Ik moet elk jaar weer 100.000 euro in de begroting vinden om hetzelfde te kunnen blijven doen. Daarom is die afdeling van George zo belangrijk. Die groeit lekker.”
Op een totale begroting van negen miljoen euro komt iets meer dan één miljoen binnen via marketing en sales. Wesseling: “Wij hebben ook geluk met reclame. De kranten doen het namelijk slecht, door de enorm gekelderde oplages. Tegenwoordig worden we weer wekelijks gebeld door ondernemers die we in de crisistijd kwijt raakten. ‘Kom maar weer eens langs’, zeggen ze dan.”

Veel veranderd

“We hebben de wind mee”, zegt Binnendijk. “Maar vergeet niet dat wij een paar jaar geleden ons personeelsbestand van 100 naar 75 mensen hebben teruggebracht. Deels kwam dat wel freelance terug, maar we hebben zware tijden gehad. We hebben nu gewoon een heel sterke positie. Op de radio hebben we bijvoorbeeld 400.000 luisteraars per week. En dat is een snel en relatief goedkoop medium voor ondernemers. Als een bedrijf als Schutrups iets actiematigs met ons doet, een week lang zeven keer per dag een spotje bijvoorbeeld, dan heeft het op zaterdag de tent vol.”

Als directeur heeft Binnendijk de zaak dus goed op de rit. En als hoofdredacteur? “We hebben de afgelopen jaren veel veranderd. De radioprogrammering is helemaal op de kop gegaan. Van het personeelsbestand is driekwart anders dan toen ik begon. En met al die media waarover we nu kunnen beschikken, hebben we een ijzersterke positie. We zijn een onderdeel van de samenleving en we zijn op de een of andere manier overal in de provincie waar iets gebeurt. Niet alleen hard nieuws, maar ook bij een bloemencorso. En ook al ben ik ook directeur, de journalistieke onafhankelijkheid staat boven alles. Dat is onze levensader.”
RTV Drenthe opgestuwd in de vaart der volkeren dus. Hoe kijkt Binnendijk, die bij menig regionale omroep werkte, tegen de provincie zelf aan? “Drenten mogen best wat meer trots uitstralen. Daarom vind ik dat het provinciebestuur eerst daarin moet investeren in plaats van in reclameborden in Amsterdam. Er is hier heel veel te doen, het wonen is hier fantastisch, we moeten gewoon lef tonen. Strijden om de Formule 1, kijk dát is de spirit waar ik van hou.”