Ski walhalla

Exloo wordt Walhalla voor de skiër

De ski-afdeling van Schutrups wordt dit seizoen fors uitgebreid. Skiërs hoeven voor hun uitrusting niet meer langs meerdere adressen, maar vinden straks álles wat ze nodig hebben in de winkel in Exloo. Een ‘one stop-shop’, zoals dat heet.

Een van de bekendere uitspraken van Jan Schutrups is: “Je kunt dingen wel willen, maar ze moeten ook kunnen.” Dat gold jarenlang ook voor de ski-afdeling. Doordat de Schutrups Academy vijf extra podologen afleverde met een passie voor skiën, is in één klap een compleet team van ski-experts beschikbaar.
Bedrijfsleider Marco van Es, met zijn collega Jeroen Broekman al jaren actief in de skischoenen, zag zijn kans schoon. “We hebben nu in één klap zoveel ski- en voetenkennis in huis dat geen enkel bedrijf in de omgeving daaraan kan tippen. Skischoenen verkopen kan iedereen wel, maar met kennis van zaken niet. Sowieso kun je mensen pas góed adviseren als je zelf kunt skiën. En daar voegen wij onze specifieke kennis en ervaring aan toe: het kijken naar de stand van de voeten en het lichaam en eventuele klachten goed en gericht oplossen. Daarin kunnen wij ons echt onderscheiden. Door de komst van die vijf deskundigen hebben Jeroen en ik opeens een compleet team.”

Zorgen dat je voeten uitvoeren wat je hoofd wil

Dat ontging ook eigenaar Jan Schutrups, zelf een fervent skiliefhebber, niet. “Marco, Jeroen en ik waren altijd al enthousiast. Maar als dat de enige zijn in een team van 65 man, is het maar vijf procent van je personeelsbestand. Dan heb je simpelweg te weinig mankracht. Met de komst van de Academy-mensen Miranda Blaauwgeerts, Rolf Oosterhof, Bas Haanstra en mijn dochters Lisa en Roos zit je al op acht mensen. Dan gaat het leven binnen je team. Want als je ergens plezier in hebt, dan ga je dat ook uitstralen en uitdragen. Bovendien kun je er met zo’n groot team van mensen met verstand van zaken voor zorgen dat er alle zeven dagen van de week een expert op de ski-afdeling is. Dat konden we eerst niet. Daarom was dit het juiste moment om van de ski-afdeling een one stop-shop te maken.”

Dat betekent dat skiërs komend seizoen letterlijk voor alles (behalve echte sneeuw-garantie), terecht kunnen in de winkel in Exloo. Voor skischoenen uiteraard, maar ook voor ski’s, kleding en accessoires én onderhoud.

Hele pakket

Marco: “Tot nu toe was het zo dat als mensen skischoenen zochten, ze niet als eerste aan Schutrups dachten. Behalve als ze voet- of houdingproblemen hadden, dan wisten ze dat wij ze konden helpen aan skischoenen en eventueel zolen waarbij ze minder of geen problemen hadden. Zeker mensen die ook in het dagelijks leven al voetklachten hadden, want die verergeren tijdens het skiën altijd. Dat ze zo dachten, was misschien ook wel logisch, omdat we alleen skischoenen en enkele accessoires verkochten, maar nooit het hele pakket. Dat beeld willen we doorbreken door álles te gaan aanbieden. We willen op het gebied van skiën een logisch adres voor iedereen zijn, ook voor mensen zonder klachten.”
In de ogen van Marco krijgt iemand zónder klachten die gewoon maar een paar skischoenen koopt tijdens het skiën vanzelf klachten. “Als je skischoenen koopt, ook van de goede merken, zit er eigenlijk altijd wat wij noemen ‘een stukje tapijt’ in. Het maakt niet uit hoe duur een skischoen is, het is altijd een standaardzool. Dat kan ook niet anders, want iedere voet en iedere skiër is anders, dus het is nooit een serieus voetbed. Daarom adviseer ik niet alleen mensen met klachten, maar álle sportieve skiërs om een zool op maat te laten maken. Je overdracht is daardoor veel sneller en je reactietijd veel korter. Met een standaardzool die je als zogenaamde aanpassing kunt kopen, bereik je op de piste nooit hetzelfde resultaat. Die is er namelijk hooguit in drie maten: low, medium en high. Terwijl wij een 3D-model maken van je voet en die omzetten in een full contact maatwerk zool. Voor optimaal comfort en optimale prestaties is dat eigenlijk gewoon noodzakelijk.”

In je hoofd

Jan: “Ik ben het daarmee eens. Standaard inlegzolen zijn niet de oplossing. Die houden ook geen rekening met het feit dat iedereen een voetlengte-verschil heeft tussen links en rechts. Met zolen kunnen je voeten veel beter uitvoeren wat je in je hoofd hebt. Zodra je een beetje sportieve skiër bent, wil je dat. En het is natuurlijk veel comfortabeler. Ook belangrijk.”

In doorsnee skizaken wordt amper gekeken naar dit soort aspecten, die het verschil kunnen maken tussen een frustrerende skivakantie en top-ervaringen op de piste. “Die doen dit niet”, aldus Jan. “Daar is tijd geld. Het kost tijd, het kost energie en je moet er de kennis voor hebben. Precies wat wij nu alle uren dat we open zijn kunnen garanderen.”
Tussen november en februari wordt het middenplein in de winkel compleet ingericht als skihut. Met naast de skischoenen (Head, Salomon en Tecnica), binnenschoenen (Sidas) en de ski’s (Head), kleding (Peak Performance, Picture en Ortovox), sokken (Falke, Sockwell), compressiekousen (Sockwell, Herzog), handschoenen (Hestra), helmen en brillen van onder andere Casco en nog veel meer.
Jan: “We gaan ook het onderhoud doen, slijpen, waxen en servicen. Daarin gaan we ook verder. Voor mensen met knieproblemen of weinig kracht in de benen, kunnen we de ski’s op een manier laten slijpen waardoor ze een groter draagvlak krijgen. Dit biedt ze meer zekerheid, bijvoorbeeld doordat ze beter kunnen remmen.”

Extra getraind

De experts van Schutrups’ ski-afdeling worden de komende tijd nog extra getraind door buitenlandse experts om de puntjes op de i te zetten. “We worden in Frankrijk bijvoorbeeld allemaal een paar dagen getraind in een fabriek die binnenschoenen en zolen levert door Bruno, een man die het professionele circuit afreist om de profs te helpen.
Wat dat betreft pakken we dit echt op de Schutrups-manier aan: we zijn zulke ijdeltuiten dat we het óf goed moeten brengen óf niet moeten brengen. Nu is het moment dat we het goed kunnen brengen. En podologen die gaan adviseren over skischoenen? Dat is echt uniek, hoor.”