St. Pauli

Blijven verrassen met St. Pauli

Het begon een paar jaar geleden voorzichtig met wat T-shirts en hoodies. Maar inmiddels is de St. Pauli-collectie niet meer weg te denken bij Schutrups.

Dat de grens tussen werk en privé bij ondernemers vaag is, is bekend. Maar weinigen weten de combinatie zo te maken als Jan Schutrups. Omdat de liefde hem ooit een tijdje naar de Duitse havenstad Hamburg bracht, is nu in de winkel in Exloo een uitgebreide collectie van de voetbalclub St. Pauli te vinden.

Het moet geen fake zijn, alles wat je hier ziet is echt

“We hebben het natuurlijk al een paar jaar”, trapt Jan af. “Maar St. Pauli wordt steeds meer hip and happening. Vroeger was het voor velen ‘die club met dat doodshoofd’, maar langzamerhand begrijpen de mensen dat het gewoon een ontzettend interessante cultclub is. En bepaald niet, wat je bij zo’n ‘Totenkopf’ zou verwachten, extreemrechts. Integendeel.”

Los daarvan is de ‘merchandise’, zoals artikelen in de clubkleuren en met clublogo’s worden genoemd, ook gewoon móói. En daarom heeft Schutrups inmiddels een collectie die veel verder gaat dan alleen een T-shirt en een hoodie.
“We hebben nu zelfs de officiële St. Pauli-teamkleding van Under Armour. Dat is heel bijzonder, want Under Armour is in Nederland amper te krijgen”, aldus Jan. “En verder breiden we bij elke nieuwe collectie weer wat uit met extra producten. Dan moet je denken aan koffers, lampen, petjes, noem maar op.”
Los van een cultclub is St. Pauli ook gewoon een voetbalclub, die in Duitsland op het één na hoogste niveau speelt. “Met trainer Jos Luhukay en de spelers Henk Veerman en Justin Hoogma, de zoon van Nico-Jan, is de Nederlandse inbreng ook groot”, weet Jan. “Vooral in het oosten van het land groeit de fanbase daardoor best hard.”

In de winkel is ook steeds meer belangstelling voor de ‘Pauli-producten’. Jan: “Dat is ook de verrassing. Mensen komen voor Van Bommel-schoenen en dan zien ze opeens St. Pauli. Het is niet dat we dagelijks iets verkopen, maar elke week gaan er wel een paar producten over de toonbank. En heus niet alleen aan echte voetbalsupporters. Van oudere mannen tot tieners, het spreekt iedereen aan. Net als de club eigenlijk, want op de tribune bij St. Pauli vind je ook alle generaties.”

Shop in shop

Daarnaast verkoopt Schutrups de collectie online. “We krijgen zelfs een aparte webshop ingericht met de artikelen van St. Pauli. Zie het als een ‘shop in de shop’. Want een St. Pauli-beleving hoeft niet per se ook een Schutrups-beleving te zijn. Voor mij persoonlijk is het dat wel, omdat ik fan van de club ben. En waar je zelf plezier in hebt, dat wil je uitdragen. Alles hier is echt, is wat wij zijn. Het moet geen fake zijn. Daar zou iedereen onmiddellijk doorheen prikken.”

De manier waarop St. Pauli de collectie producten buiten het voetbalveld heeft ontwikkeld, is een groot voorbeeld voor Jan Schutrups. “Alles is daar beleving. En de producten die ze op de markt brengen passen niet alleen bij die club, ze zijn ook van uitstekende kwaliteit. Die hele ‘merklijn’ van St. Pauli, daar wil ik met Schutrups ook naar toe. We hebben al een eigen herenschoenenlijn. We hebben de sneakercollectie van Lisa en Roos. Wat mij betreft komt er ook snel een eigen T-shirt en hoodie. En waarom niet een geurtje? Zolang het bij ons past, vind ik dat we het vooral moeten doen.”